Tots Dansen / MAPADEBALL, partitures coreogràfiques

Un projecte que vol apropar el llenguatge del moviment i la dansa contemporània al públic jove. 



Dos projectes amb el mateix objectiu: apropar el llenguatge del moviment i la dansa contemporània al públic jove; esdevenint alhora una eina educativa pel professorat. Un treball que suposa un aprenentatge i una vivència i experiència positiva, tant personal com col·lectiva, per a l’alumnat dels instituts d’ensenyament secundari.

El Tots Dansen (i la derivació que és Mapadeball, partitures coreogràfiques) són propostes que la Xarxa Transversal impulsa conjuntament amb el Mercat de les Flors. Des del Mercat es lidera l’aspecte formatiu i de direcció artística, mentre que la Xarxa assumeix la implantació a les ciutats, pel que fa a coordinació i organització general de la proposta.

Les fases dels projectes són:

santcugattotsdansen

  1. 1. Formació als docents: la primera fase d’aquest projecte consisteix en la formació dels professors que després treballaran amb els alumnes de les escoles de secundària.
  2. 2. Treball a les escoles: posteriorment els professors de les escoles introdueixen i treballen les propostes de moviment encaminades cap a poder compondre una coreografia que respon al tema i a la música proposada.

3.  La mostra del resultat: la representació del projecte en forma de mostra al teatre de cada municipi. Actuació de tots els alumnes de les escoles de secundària que han participat al projecte, amb sessions escolars i obertes al públic. Les funcions són el resultat de la participació del projecte per part dels estudiants als respectius centres d’ensenyament durant un trimestre escolar.

Tots Dansen és un projecte de pràctica artística a l’aula i està destinat a introduir i apropar el llenguatge del moviment i la dansa contemporània al públic més jove. Es presenta com una eina educativa pel professorat, però sobretot s’introdueix com una vivència i experiència positiva, tant personal com col·lectiva. D’altra banda, el procés de creació coreogràfica que es comparteix entre alumnes i professors, amb la supervisió artística del coreògraf i d’11 ballarins i ballarines locals, dona com a resultat final un espectacle de dansa contemporània.

Històric dels projectes.

Tots Dansen va néixer com una extensió al territori català de la Jornada Jove de Creació Artística: Dansa Contemporània d’àmbit barceloní, organitzada pel Mercat de les Flors, Institut del Teatre i Institut d’Educació de Barcelona (IMEB). Per la seva extensió a altres ciutats catalanes, es va sumar al projecte el Consorci Transversal Xarxa d’Activitats Culturals.

El projecte es va dur a terme a nivell català per primera vegada el curs 2012-2013, en aquell moment amb només tres ciutats participants, i edició rera edició no ha deixat de sumar municipis i instituts participants.

La participació a les edicions del Tots Dansen ha estat aquesta:

-Primera edició: Sebastián Garcia Ferro (12-13)

-Segona edició: Lipi Hernández (13-14)

-Tercera edició: Toni Mira (14-15)

-Quarta edició: Álvaro de la Peña (15-16)

-Cinquena edició: Ramon Baeza (16-17)

Sisena edició: Inés Boza, Constanza Brncic i Toni Mira (17-18)

Setena edició amb: João Lima, Constanza Brncic i Inés Boza (18-19).

La vuitena edició, també amb la coreografia de Lima i en combinació amb Mapadeball (19-20).

El creixement exponencial en la participació posa en evidència l’èxit del projecte: els centres educatius i els professors que hi participen un any, repeteixen (tot i l’esforç i la dedicació que el projecte els demana). També funciona la notorietat del projecte gràcies al boca-orella, la satisfacció dels professors fa conèixer el projecte. En les ciutats on ja es du a terme hi ha cada vegada més IES que hi volen participar, i altres municipis s’interessen edició rere edició per sumar-s’hi.

Foto_TotsDansen3

El Tots Dansen va ser un un dels eixos principals del Pla d’Impuls de la Dansa, promogut per la Generalitat de Catalunya, per reforçar i incrementar el compromís de la dansa amb l’educació, les escoles i la comunitat.

El projecte, doncs, es va consolidar, i va seguir sumant participacions a cada nova edició. Més teatres implicats, cobertura i treball a més territori (amb la implicació de municipis de les comarques dels respectius teatres), més centres de secundària i en conseqüència, moltes més funcions.

La demanda de participació de nous centres, ha fet necessari el replantejament del projecte, ja que un volum tan gran no es podia assumir amb l’estructura del Tots Dansen (amb un coreògraf dirigint assajos i funcions a cada municipi, per un nombre cada vegada més alt de grups a l’escenari).

 

REFORMULACIÓ DEL PROJECTE: EL NAIXEMENT DE

MAPADEBALL, PARTITURES COREOGRÀFIQUES”

La voluntat de moltes de les ciutats participants és la de poder fer arribar aquest projecte al màxim de joves del seu municipi, per reforçar la idea de projecte democràtic i inclusiu, i que l’accés a una eina educativa com la dansa (el contacte amb aquesta disciplina, des del punt de vista de l’intèrpret) és prou important i potent com per haver-la de limitar.

Per això s’ha plantejat una reformulació de la proposta. En un intens treball conjunt amb el Mercat de les Flors, s’ha dissenyat un nou model de projecte, que tot i que suposa renunciar a elements presents al Tots Dansen, suposa una estructura molt més sostenible, que possibilita el creixement del projecte segons la voluntat i possibilitat del municipi.

Les principals novetats que suposa el nou model són el pes que es dona a l’equip de treball de cada municipi, que en el nou format haurà d’assumir: l’adaptació coreogràfica de la peça al teatre i direcció d’assajos i funcions i la formació dels professors (tasca que abans feia el coreògraf), així com la producció tècnica de la peça (tasca que abans feia l’assistent de coreògraf)

A Mapadeball, partitures coreogràfiques, el coreògraf dissenya una partitura de moviment que traspassa als conductors/ directors d’escena locals per mitjà d’unes sessions de formació exclusives; i són aquests ballarins locals els que implanten el projecte i tenen la relació amb el professorat. El coreògraf no treballa directament amb els professors, només es veuran a la trobada inicial/Masterclass

La formació als professors, amb el nou model, deixa de fer-se centralitzada a Barcelona, i es fan directament a les ciutats participants. En alguns casos, es faran conjuntament entre diferents poblacions (per proximitat territorial). El calendari, organització i horari està obert a la decisió de les ciutats.

En aquest nou model no hi ha limitació de nombre de funcions, d’instituts o grups participants, cada ciutat s’ho pot gestionar segons la demanda de centres educatius al seu municipi, del seu pressupost i possibilitats.

L’esquema de Mapadeball, partitures coreogràfiques s’ha aplicat com a prova pilot per primera vegada el curs 2019/20. En la primera edició d’implantació del model nou s’ha comptat amb dos coreògrafes, per tal que el treball amb els conductors/directors d’escena pugui ser molt més ric i divers, i durant el procés l’atenció a dubtes, etc. es pugui fer amb menys ciutats per coreògraf i així poder comparar, contrastar i dibuixar amb més rigor un projecte en fase de prova.

La primera edició s’ha fet amb les partitures coreogràfiques de Sònia Gómez i Constanza Brnčić i hi han participat 6 ciutats: Figueres, Granollers, Manresa, Mataró, Olot i Sant Cugat del Vallès.

-El resultat de l’edició 19/20, reformulat  en versió telemàtica a causa del COVID, ha estat aquest.

 

cultura_c3

Projecte impulsat per Transversal gràcies al suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Go top